Jak předcházet nehodám a zraněním na horách? Mezinárodní lyžařská organizace FIS (International Skiing Federation) vydala za tímto účelem pravidla pohybu po sjezdovce, známá jako desatero FIS nebo také Bílý kodex. Tato pravidla sice v Česku zatím nepředstavují právní nornu, ale v mnoha alpských zemích ano. Až pojedete do apartmánu Alpáček, osvěžte si tato pravidla dříve, než vyrazíte lyžovat.
Vzhledem k tomu, že se lyžování stává masovým sportem, je regulace potřebná zejména pro snížení rizika zranění. Vývoj nových materiálů a technologií umožňuje lyžařům a snowboardistům pohybovat se stále rychleji a využívat k tomu větší plochy sjezdovky. Tyto změny mají vliv i na míru nebezpečí na sjezdovkách.
Desatero FIS – výukové video
Tento metodický výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě, registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/14.0091. Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pravidla pohybu po sjezdovce – jednotlivé body
1. Ohleduplnost
Berte ohled na ostatní lyžaře a snowboardisty. Každý na sjezdovce se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval ostatní. Důležité je zachování potřebného odstupu a to zejména při předjíždění. Nenechávejte odložené lyže v cestě.
2. Rychlost a způsob jízdy
Přizpůsobte rychlost a způsob jízdy svým schopnostem. Je zapořebí vzít v úvahu i terén, kvalitu sněhu, počasí a hustotu ostatních lyžařů a snowboardistů. Je zapotřebí být neustále schopný reagovat na změny situace a být schopný zastavit. Pozorní buďte zejména před terénním zlomem nebo zatáčkou.
3. Volba jízdní stopy
Lyžař nebo snowboardista jedoucí shora (zezadu) musí přizpůsobit volbu své stopy tak, aby neohrozil lyžaře či snowboardistu jedoucího před ním. Při předjíždění je zapotřebí počítat s tím, že lyžař nebo snowboardista jedoucí před vámi může nečekaně změnit směr, spadnout nebo zastavit. Pokud je to možné, neměňte náhle a nepředvídatelně směr s ohledem na lyžaře za vámi.
4. Předjíždění
Předjíždět je dovoleno ze všech stran za podmínky, že předjížděného neohrozíte ani neomezíte v jeho trase. Nepředpokládejte automaticky, že když někoho vidíte, on vás vidí také. Buďte pozorní i směrem do stran, nejen dopředu. Nepředjíždějte těsně u kraje sjezdovky.
5. Vjíždění a rozjíždění
Každý, kdo vjíždí na křižující sjezdovku nebo má po zastavení v plánu znovu se rozjet, se nejprve musí ujistit, že je stopa volná a tedy bezpečná. Rozhlédněte se nahoru nad sebe i dolů před sebe, může jet sněžná rolba nebo skůtr.
6. Zastavení
Zbytečně se nezdržujte na nepřehledných nebo úzkých místech sjezdovky. Typicky se jedná o zastavování na průjezdových cestách, pod bodem zlomu nebo v zatáčce. Pokud jste upadli, je záhodné se co nejdříve dostat na okraj sjezdovky, stejná situace platí i při technických potížích.
7. Výstup a sestup
Pokud se po sjezdovce z jakéhokoliv důvodu pohybujete pěšky, vždy využívejte její okraj. Buďte pozorní a sledujte kdo a jak jede seshora.
8. Respektování značek
Vždy se řiďte značením na trati nebo signalizací. Nezapomeňte, že nerespektování značek může mít vážnější dopady, než se zdá (pojišťovny, odpovědnost za stržení lavin, pokuty). Podle svých schopností zvolte i náležitě označenou trať (černá – obtížná, červená – středně těžká, modrá – lehká, zelená super lehká nebo přejezdové cesty).
9. Chování při nehodě
Pokud jste svědkem nehody, jste povinni poskytnout pomoc v rozsahu svých schopností a možností. Pokud znáte pravidla pro poskytování první pomoci, řiďte se jimi. Místo nehody je potřebné viditelně označit (například zkříženými zabodnutými lyžemi). Pokud je to možné a nutné zavolejte horskou službu.
10. Identifikace
Každý účastník nehody – poškozený, svědek či viník – má povinnost se legitimovat. Je to zapotřebí pro případ následného vyšetřování nehody, ať už ze strany pojišťovny, právníka nebo policie. V tomto případě nikdy nepodepisujte nic, čemu 100% nerozumíte. Od nehod neujíždějte, postihy jsou tvrdé.

Další užitečná pravidla:
- Vždy mějte s sebou nabitý mobilní telefon (s uloženým číslem pomoci).
- Vždy mějte s sebou kartičku pojištní, cestovní doklad a alespoň nějaké peníze.
- Je bezpečnější lyžovat alespoň v tříčlenné skupině.
- Na horách nepodceňujte počasí, které se může rychle měnit.
- Nepřeceňujte své schopnosti a síly, můžete tím ohrozit sebe i ostatní.
- Pokud máte v hlavě mozek a rádi byste jej využívali i nadále – NOSTE HELMU!
Desatero FIS se již v některých zemích stalo právní normou, v dalších se jí snad brzy stane. Každopádně, pravidla pohybu po sjezdovce je dobré znát a chovat se podle nich.